5 Tips om blessures te voorkomen

Iedere fanatieke sporter heeft er weleens een gehad: een blessure. Een spier die net even te ver uitrekt of de verkeerde kant op kantelt, een pees die scheurt of een botbreuk zijn allemaal voorbeelden van sportblessures. Vervelend, want vaak kun je voor korte of lange tijd niet trainen. Veel blessures zijn echter te voorkomen. Vijf tips op blessure vrij te trainen:

  1. Bouw het trainen rustig op met een trainingsschema. Dit voorkomt dat je teveel in een keer van je (ongetrainde) lichaam vraagt.
  2. Gebruik goede schoenen en kleding.  Iedere sport en iedere voet vraagt een andere soort grip, dus een andere schoen. Let altijd op dat de schoen voldoende schokdemping, steun en stabiliteit geeft.
  3. Koude en stijve spieren zijn extra gevoelig voor blessures. Zorg daarom altijd voor een goede warming up. Je spieren kunnen dan langzaam wennen aan de extra inspanning die van ze gevraagd wordt.
  4. Na afloop moet je lichaam ook weer langzaam tot rust gebracht worden. Dit zorgt voor een beter herstel van de spieren en minder spierpijn.
  5. Versterk je spieren met oefeningen. Kracht en stabiliteit rondom je gewrichten helpen bij het voorkomen van blessures. Bijkomend voordeel dat het ook positieve effecten heeft op je techniek en uithoudingsvermogen.
via: www.menselijk-lichaam.com

via: www.menselijk-lichaam.com